מצגת מנצחת וסיפור אישי

כך תשאירו את העובדים שלכם מרותקים

כמנהלים אנחנו נתקלים שוב ושוב בקושי להעביר פרזנטציה מעניינת לכלל העובדים. לא משנה אם מדובר באירוע חברה, סוף שנה או כנס מרובה משתתפים – כל עוד קיימת תחרות מתמדת עם הטלפון הנייד (שהתכנים בו, מה לעשות, לרוב יהיו מעניינים יותר) או פיתויים נוספים הנמצאים מחוץ לכתלי האולם – אנחנו בבעיה. אז איך תגרמו לעובדים שלכם להיות מרותקים לתוכן שהכנתם עבורם למרות זאת? ליאת נתנאל, מנהלת שיווק ופיתוח עסקי בחברת הייעוץ הגלובלית Vayomar עושה לכם סדר.

הנחמה: זה קורה לכולם

התופעה של קשב נמוך, שבעבר אפיינה ילדים משועממים בכיתה, הפכה להיות נחלת הכלל. בעוד שפעם היינו מצפים מאנשים להישאר מרוכזים בשיחה, בפגישה או בהרצאה, היום יותר ויותר מחקרים מוכיחים שיכולת הריכוז שלנו לאורך זמן פוחתת ויש הגורסים שהיא עומדת על 8 שניות בלבד. כלומר, אנחנו, ה"נאורים", מצליחים להתרכז פחות מדג זהב שהזיכרון שלו מחזיק כ-9 שניות. מדכא, הא?

2 דרכים להפוך את המצגת שלכם לאטרקטיבית

ככל שהחברה גדולה יותר וכל עובד מתמקד בנישה ספציפית יותר, קל לשכוח את התמונה הגדולה. זה קצת כמו להיכנס לתוך חור של רשת: מתישהו אנחנו כל כך עמוק בתוך העשיה, ששוכחים שאנחנו חלק ממשהו רחב ומשמעותי. אז מה עושים? הנה שתי דרכים מעולות לגרום למצגת שלכם להיות אטרקטיבית, דרך סיפורי מקרה.

  1. הציגו את חשיבות המוצר באמצעות סיפור אמיתי

החברה: חברה בינלאומית למכשור רפואי

הקושי: מנכ"ל החברה פנה אלינו עם חשש רב. הוא עמד בפני מצגת חשובה לכלל העובדים ולא היה לו מושג איך לגייס את הקשב של כל כך הרבה אנשים להסברים טכניים ומקצועיים ולחזון החברה לקראת השנה החדשה.

דרך הפעולה: אחרי התלבטות גדולה, המלצנו לפנות ל"לב" של העובדים.

המנכ"ל פתח את המצגת עם תמונה של אישתו, שירה (שם בדוי). הוא סיפר שהזוגיות שלהם הייתה ממש כמו בסרטים. הם הכירו בזמן הלימודים באוניברסיטה ומרגע בו התיישבו זה לצד זה בשיעור הראשון – לא היה ניתן להפריד בינהם.

לפני מספר חודשים שירה התלוננה שהיא לא מרגישה טוב. אחרי שהבדיקות ה"סטנדרטיות" לא גילו דבר, הופנתה לבית החולים לביצוע בדיקות מעמיקות יותר. כמובן שהמנכ"ל לא מש מאישתו האהובה וליווה אותה בכל הבדיקות. מיד לאחר שהסתיימו ועוד בטרם הגיעו התוצאות, נכנס המנכ"ל לחדר שבו שירה הייתה מאושפזת. הוא ראה אותה מחוברת לאינספור צינורות בזמן שהמוניטורים מצפצפים סביב ואין אף גורם רפואי שמסוגל להסביר את מצבה – אלא רק להנחות אותו להמתין להתאוששות.

למרות חוסר האונים העז שהרגיש, התחוור לו בצורה חד משמעית: ההבנה של חשיבות המוצר הרפואי מאפשרת התמודדות יעילה יותר עם חוסר האונים. היציאה מהמעבדה והמפגש עם המוצר הסופי שהם מפתחים הביא להבנה עמוקה של עבודת הקודש שהעובדים עושים: פיתוח מוצר שמציל חיי אדם.

המסקנה: החיבור הרגשי לעשייה היומיומית השאיר את העובדים מרותקים גם כאשר הציג את החזון והיעדים העסקיים של החברה לשנת הקרובה – הרי מי יסרב להיות חלק מעשייה משמעותית שמצילה חיי אדם?

  1. נותנים לך לימונים? תכין מהם מוחיטו!

החברה: חברת חומרה גלובלית

הקושי: מנכ"ל החברה פנה אלינו בעקבות תקלה חמורה שהייתה במוצר מסוים, וכמעט הביאה לשריפה במפעל. נבוך ומבויש, היה צריך המנכ"ל להתייצב בפני העובדים ולהסביר מה קרה כדי לוודא שרמת המוטיבציה והנאמנות שלהם למוצר (בפרט) ולחברה (בכלל) לא תקרוס.

דרך הפעולה: המנכ"ל החליט לפנות דווקא לסיפור אחר, שאינו קשור ישירות לאירוע שהיה בחברה: אסון המטוסים בטנריף.

בשנת 1977, בעקבות טעויות חמורות של הטייסים, התנגשו שני מטוסי בואינג וגרמו לאסון התעופה הגדול ביותר במאה ה-20, בו נהרגו 569 (!) אנשים.

לאחר שסיים לספר את הסיפור וראה את מבטי ההפתעה של העובדים, הסביר כי לא שיתף בסיפור כדי ליצור חרדה בקרב הקהל, אלא דווקא כדי לשים דגש על תהליך הלמידה וההתפתחות שהתהווה בעקבות האסון הזה – בזכות הטרגדיה הנוראית, פותח ציוד חובה לראיית לילה בטיסות ונכתבו נהלי תקשורת חדשים ונוקשים מול מגדל הפיקוח.

המסקנה: מתוך השיתוף באסון טנריף, המנכ"ל חיבר את העובדים לעשייה של החברה ולהתמודדות הנדרשת עם התקלה החמורה שהייתה: בזכות התקלה שהייתה במפעל (ולמזלם אף אחד לא נפגע), התקיימה הסקת מסקנות ושיפור משמעותי לטיב המוצר.

העלאת המוטיבציה והחיבור המחודש של העובדים לעשייה היומיומית למרות התקלה, נעשתה מתוך פרספקטיבה של למידה, הסתכלות קדימה ושיפור מתמיד.

אז איך עושים את זה בפועל?

כולנו עסוקים ולאף אחד אין זמן לספר סיפורים. עם זאת, חשוב להתמקד בתוצאה שאנחנו רוצים להשיג. מאחר והיום, במיוחד אנשי דור ה- Y (שהוא ה- Millennials) מחפשים מנהיגות חזקה שאינה מבוססת על מרות, יש חשיבות קרדינלית לדעת כיצד להשיג את התוצאה המיוחלת מהמצגת.

שימוש בסיפורים אישיים ותקלות שתורגמו לצמיחה ולמידה, הן דרכים לגייס את הקשב ותשומת הלב של העובדים ואת העלאת רמת המחויבות שלהם לארגון ולעשיה. ובינינו, זה החלום של כל מנהל, לא?

ליאת נתנאל

ליאת נתנאל

ליאת נתנאל, מנהלת שיווק ופיתוח עסקי בחברת Vayomar  – חברת ייעוץ גלובלית המתמחה בתחומים: חדשנות, פיתוח מנהלים, הגדלת מכירות ופרזנטציה. בין לקוחותיה: Amdocs, Cellebrite, e-Bay, Walkme.